icon-lookinglass.svg
icon-lookinglass.svg
icon-shop-cart.svg
logo.svg
logo.svg
logo.svg
icon-lookinglass.svg

Maak veilig een Apple ID aan

Door Eline Borms op 12/04/2018 in de categorie Tips & tricks

Het is zover! Je hebt eindelijk de stap gezet naar je eerste iPhone of iPad. Om er makkelijk mee van te start te gaan kan je hier de tips lezen om het toestel te configureren. Eén van de eerste dingen die je zal moeten doen, is een Apple ID aanmaken. Maar wat is dat? En hoe maak je dit veilig aan?

 

blog_instellingen.svg

Wat is een Apple ID? 

Een Apple ID is een account dat je nodig hebt om al je Apple toestellen te gebruiken. Je kan er aankopen mee doen in de App Store of een reservekopie mee maken van je toestel. Al je aankopen en je gegevens zijn dus gelinkt aan dit account. Bij de opstart van je eerste Apple-toestel krijg je de mogelijkheid om een Apple ID aan te maken.

 

Welk e-mailadres?

Ten eerste kan je kiezen of je een reeds bestaand e-mailadres gaat gebruiken of dat je gratis een nieuw aanmaakt dat eindigt op icloud.com. Als je kiest voor een bestaand adres, zorg er dan voor dat je niet het mailadres van je werk gebruikt. Dat kan namelijk een probleem vormen wanneer je verandert van job. Je kiest daarom best voor een actief mailaccount van Google (Gmail) of van Outlook (Hotmail) waar je het wachtwoord nog zeker van weet.

 

Beveiliging

Apple vindt de privacy van zijn klanten uiterst belangrijk. Daarom is je Apple ID heel hard beveiligd. Bij het aanmaken van een Apple ID wordt er gevraagd om een wachtwoord aan te maken. Dit wachtwoord schrijf je best ergens op, aangezien het bij elke update van het toestel en bij elke aankoop van een nieuwe applicatie kan gevraagd worden. Een tweede veiligheid zijn de beveiligingsvragen. Daarbij kan je drie vragen kiezen die je een persoonlijk antwoord moet geven. Let wel op, want de antwoorden zijn hoofdlettergevoelig en de schrijfwijze die jij hanteert is ook daarna de enige correcte manier. De boodschap hierbij is dus ook: noteren!

 

Daarnaast heb je twee-factor-authenticatie. Dit is een extra beveiliging waarvan je zelf kiest of je het wilt toevoegen aan je account of niet. Twee-factor-authenticatie zorgt ervoor dat je Apple ID enkel gebruikt kan worden op toestellen die je vertrouwt. Indien je reeds een iPhone hebt, maar een nieuwe iPad koopt en je daar voor de eerste keer op inlogt, wordt de iPhone daarvan op de hoogte gebracht. Je zal op je iPhone dan een zescijferige code krijgen die je op de iPad moet invullen. De code is iedere keer uniek, dus die hoef je niet te onthouden.

 

Ten slotte heb je ook nog de toegangscode. Die stel je normaal zelf in bij het opstarten van het toestel, vaak samen met TouchID of FaceID. Wanneer de iPhone of iPad heropstart door bijvoorbeeld een update of de batterij die leeg was, is het niet mogelijk om het toestel te ontgrendelen via TouchID of FaceID. Het toestel zal steeds vragen om de toegangscode in te vullen. Je schrijft de code dus best ook ergens op!

 

Iets vergeten?

Indien je je wachtwoord vergeet, dan kan je nog steeds terugvallen op de beveiligingsvragen of op een herstelmailadres. Als je de antwoorden niet meer weet of geen herstelmailadres hebt, dan is de enige oplossing om naar AppleCare te bellen op het gratis nummer 0800 80 407.

 

Je bent je toegangscode vergeten? Ga dan eens langs in één van onze winkels. Onze Apple Product Professionals zullen je zeker kunnen helpen.

Plaats een reactie