Lab9
Veelgestelde vragen
Hersteldienst
Lab9 is een Apple Premium Partner en een erkende Apple Service Provider. Bijgevolg staat Lab9 in voor alle herstellingen van Apple toestellen, ongeacht de plaats van aankoop. Wel is het noodzakelijk om altijd je originele aankoopbewijs voor te leggen als je een herstelling onder garantie wenst, in het tweede jaar na aankoop.
Belangrijke info met betrekking tot iPhone herstellingen
Lab9 kan in bepaalde gevallen weigeren om je iPhone te herstellen:
- Als de iPhone eerder door een niet-geautoriseerde hersteller werd geopend of hersteld.
- Als het om een ‘refurbished’ iPhone gaat. Neem in dat geval contact op met het verkooppunt waar je de iPhone aangekocht hebt.
- Als je de iPhone via een kortingssite hebt aangekocht. Je neemt dan best contact op met de site in kwestie.
Lab9 mag in een specifiek geval je iPhone niet — onder garantie — herstellen:
Als je je iPhone hebt aangekocht via een telecom operator (Proximus, Orange, Base, Telenet, …), dan dien je je iPhone gedurende het tweede jaar van je garantietermijn daar aan te bieden voor herstelling of vervanging. Zolang het eerste jaar van je garantietermijn nog niet verstreken is, kan je wel terecht bij Lab9.
Je kan bij Lab9 inderdaad kiezen voor een rush herstelling. Hierbij wordt je toestel met voorrang behandeld, zowel bij het stellen van de diagnose als bij het uitvoeren van de eigenlijke herstelling. Hiervoor wordt een meerprijs van € 80 voor Mac en € 50 voor iPhone, iPad en andere Apple-herstellingen aangerekend.
Wat garandeert deze rush Service?
- Je toestel komt niet in de wachtrij terecht maar gaat rechtstreeks naar een technieker.
- De technieker begint onmiddellijk met het stellen van een diagnose.
- De technieker houdt je op de hoogte van elke tussenstap (offerte gemaakt, onderdelen besteld, ...)
Wat garandeert deze rush service niet?
- Een snellere herstelling (Vaak wel, maar omdat dit ook afhankelijk is van de beschikbaarheid en levertermijn van onderdelen, kunnen we hier geen garanties bieden).
- Een gratis herstelling.
- Een goedkopere herstelling.
Defecte onderdelen worden in regel teruggestuurd naar Apple. Het maakt hierbij niet uit of het om een vervanging binnen of buiten garantie gaat en of er al dan niet sprake is van schade. Belangrijk om weten is dat Apple twee prijsmodellen hanteert voor wat te vervangen onderdelen betreft:
1. De ‘vervangprijs’
Dat is de standaardprijs, die gehanteerd wordt als het defecte onderdeel teruggestuurd wordt naar Apple.
2. De ‘stockprijs’
Hierbij wordt de vervangprijs vermeerderd met een toeslag van 20% à 50%, en wordt het defecte onderdeel niet teruggestuurd naar Apple.
In onze bestekken voor herstellingen buiten garantie baseren we ons steeds op de vervangprijzen. Als je verzekeraar echter vraagt om de defecte onderdelen bij te houden, kunnen we een bestek maken waarin de stockprijs gahanteerd wordt.
De harde schijf in mijn Mac werd vervangen. Krijg ik die mee?
Als de harde schijf in je Mac binnen de garantieperiode vervangen wordt, moet Lab9 deze opsturen naar Apple. Als de harde schijf in je Mac buiten de garantieperiode vervangen wordt, krijg je ze mee bij het afhalen van het toestel.
Inderdaad. De status van je herstelling kan je hier opvragen.
iPhone herstellingen
De gemiddelde hersteltermijn is 3 werkdagen. De volgende zaken hebben invloed op de hersteltermijn:
- De beschikbaarheid van gegevens zoals wachtwoorden.
- De leveringstermijn van Apple onderdelen.
- Hoe lang het duurt vooraleer je het bestek goedkeurt (bij een herstelling buiten garantie).
- Het al dan niet geactiveerd zijn van de 'Find My'-functie.
Mac herstellingen
De gemiddelde termijn is 3 tot 7 werkdagen. De volgende zaken hebben invloed op de hersteltermijn:
- De beschikbaarheid van gegevens zoals wachtwoorden.
- De leveringstermijn van Apple onderdelen.
- Hoe lang het duurt vooraleer je het bestek goedkeurt (bij een herstelling buiten garantie).
- Of je al dan niet wenst dat we een back-up proberen te maken van een mogelijk defecte harde schijf of SSD.
iPad herstellingen
Je defecte iPad zal in principe binnen de 3 dagen worden hersteld. Het is hierbij van geen belang of deze nog in garantie is of niet. De volgende zaken hebben invloed op de hersteltermijn:
- De beschikbaarheid van gegevens zoals wachtwoorden.
- De leveringstermijn van Apple onderdelen.
- Hoe lang het duurt vooraleer je het bestek goedkeurt (bij een herstelling buiten garantie).
- Het al dan niet geactiveerd zijn van de 'Find My'-functie.
- Indien er een inscriptie is aangebracht op de achterzijde, duurt het ongeveer 15 werkdagen vooraleer de iPad hersteld kan worden, tenzij je de inscriptie niet op het vervangend toestel wil laten aanbrengen.
AirPods, AirPods Pro en Max
De gemiddelde hersteltermijn voor AirPods is 3 werkdagen. AirPods Max kan tot 5 werkdagen duren.
Toetsenborden, muizen en Apple stroomadapters
Indien op voorraad worden deze producten dadelijk omgeruild in de winkel.
iOS accessoires
Indien op voorraad worden deze producten dadelijk omgeruild in de winkel. Dit op voorwaarde dat de producten aangekocht zijn bij Lab9 en nog onder garantie zijn.
Niet-Apple accessoires
Indien op voorraad worden deze producten dadelijk omgeruild in de winkel. Dit op voorwaarde dat de producten aangekocht zijn bij Lab9 en nog onder garantie zijn.
Herstellingen van niet-Apple apparaten
In de meeste gevallen moeten de apparaten naar de fabrikant teruggestuurd worden. Daardoor bedraagt de hersteltermijn doorgaans 2 tot 3 weken. Lab9 kan enkel niet-Apple producten laten herstellen als die producten bij Lab9 werden aangekocht.
Dat kan enkel indien je via het contactformulier op deze pagina je herstelling aanmeldt en je erbij vermeldt dat je hiervoor graag een afspraak zou willen maken om te wachten op de herstelling. Een medewerker van onze technische dienst zal je daarna contacteren om deze afspraak te plannen.
Opgelet: indien je via de publieke agenda van Apple een herstelling aanmeldt op een bepaalde datum in een van onze winkels, is dit in geen geval een garantie op een herstelling dezelfde dag. Dit is enkel een afspraak om je defecte toestel binnen te brengen.
De gemiddelde hersteltermijn is 3 werkdagen. De volgende zaken hebben invloed op de hersteltermijn:
- De beschikbaarheid van gegevens zoals wachtwoorden.
- De leveringstermijn van Apple onderdelen.
- Hoe lang het duurt vooraleer je het bestek goedkeurt (bij een herstelling buiten garantie).
- Het al dan niet geactiveerd zijn van de 'Find My'-functie.
Hier kan je een afspraak maken via de publieke agenda van Apple om je iPhone binnen te brengen bij Lab9.
Een afspraak maken hoeft niet. In onze winkels kan je je toestel inleveren zonder afspraak. Echter, met een afspraak kunnen we doorgaans de hersteltermijn tot een een minimum beperken. Maak je geen afspraak, dan wordt er volgens het 'First in, first out' principe gewerkt.
Hoe maak ik een afspraak?
Je kunt op drie manieren een afspraak maken:
1/ Via de publieke agenda van Apple
2/ Via de Apple support app op je iPhone of iPad
- Open de Apple Support app.
- Kies “Ontvang support”.
- Kies je product en de reden voor het herstel.
- Selecteer “Zoek erkende locaties”.
- Selecteer je dichtsbijzijnde Lab9-winkel.
- Selecteer dag & uur.
3/ Via het contactformulier op onze site
- Surf naar deze pagina.
- Vul onderaan het formulier in om je herstelling aan te melden.
- Een service-medewerker zal je contacteren om verder af te spreken.
Wanneer je je Apple-toestel binnenbrengt voor een herstelling, wordt er eerst goed naar je geluisterd om alvast zo veel mogelijk informatie te verzamelen. Daarna wordt er een servicebon opgemaakt. Hierop wordt het probleem omschreven, over welk toestel het gaat, eventuele zichtbare schade en je contactgegevens.
Daarna komt het apparaat bij onze certified technicians terecht, die er mee aan de slag gaan volgens het ‘First in, first out’ principe.
Hieronder vind je een aantal handige tips, die de herstelprocedure eventueel kunnen versnellen:
Apple-toestel inleveren
Enkele stappen om te volgen:
- Maak een reservekopie van je toestel. Je hebt de reservekopie nodig om je data terug te plaatsen indien we je toestel opnieuw moeten instellen of vervangen.
- Zorg dat je je Apple ID en wachtwoord weet.
- Schakel de 'Find My' functie uit.
- Verwijder de SIM-kaart uit het toestel. (indien het een iPhone betreft)
- Het is niet nodig kabels, opladers en andere accessoires mee te brengen.
Wachtwoord, Apple ID en 'Find my'
Voor de meeste herstellingen hebben we je gebruikerswachtwoord nodig. Soms wordt ook je Apple ID gevraagd. Wij gebruiken deze enkel in het kader van de herstelling en houden deze informatie niet bij. Tenslotte moet de ‘Find my’ functie uitgeschakeld zijn, anders kan geen herstelling uitgevoerd worden.
Herstelling binnen garantie
Als je toestel nog in garantie is, worden de noodzakelijke herstellingen dadelijk uitgevoerd, zonder bestekkosten. Je krijgt een seintje van zodra de herstelling afgerond werd.
Herstelling buiten garantie
Als je toestel niet langer in garantie is, maken we eerst een gedetailleerd bestek op. Hier wordt een bedrag van € 30 voor aangerekend (€ 50 bij een Mac-herstelling). Indien je akkoord gaat met het bestek, wordt dit bedrag in mindering gebracht van de totale herstelkost. Ook als je de herstelling niet laat uitvoeren, maar je koopt bij Lab9 dadelijk een nieuw toestel, dan wordt de bestekkost in mindering gebracht van je aankoop. Op het bestek vermelden we de kosten van de onderdelen en werkuren die noodzakelijk zijn voor de herstelling. De herstelling wordt pas uitgevoerd nadat je hebt aangegeven akkoord te gaan met het bestek.
Voor herstellingen binnen garantie worden geen kosten aangerekend.
Een back-up of data recovery kost evenwel € 50, ook indien het toestel nog binnen garantie is. Dit is een vaste kost, die ook wordt aangerekend mocht de back-up of data recovery niet lukken.
Mac herstellingen - buiten garantie
Onderdelen: na diagnose door technieker via bestek
Bestekkost: € 50
Werkuren: € 85
Indien je na het onderzoek beslist om de herstelling te laten uitvoeren, wordt de bestekkost afgetrokken van de totale herstelkost. Je kan de bestekkost ook in mindering brengen op de aankoopprijs van een nieuw, gelijkaardig toestel.
Herstelling van iPad, iPhone, iPod, AirPods - buiten garantie
Onderdelen: voor deze producten gelden vaste herstel- en omruilprijzen — meer info
Bestekkost: € 30
Afhankelijk van de aard van het defect zal het toestel worden hersteld of worden omgeruild. In dat laatste geval ontvang je een nieuw (of gelijkaardig aan nieuw) product, zonder verpakking of accessoires.
Indien je na het onderzoek beslist om de herstelling te laten uitvoeren, wordt de bestekkost afgetrokken van de totale herstelkost. Je kan de bestekkost ook in mindering brengen op de aankoopprijs van een nieuw, gelijkaardig toestel.
De kost van een herstelling is afhankelijk van het toestel en type defect. Hier lees je meer.
Apple levert geen onderdelen meer voor toestellen ouder dan 7 jaar. Daardoor blijven er nog weinig herstelmogelijkheden over voor deze apparaten.
Hier vind je de lijst met modellen die niet langer ondersteund worden: https://support.apple.com/nl-be/HT20162
Het kan zijn dat bepaalde herstellingen voor deze toestellen wel nog mogelijk zijn, bijvoorbeeld wanneer het gaat over de harde schijf, de batterij, … . Contacteer de Lab9-winkel in je buurt om te weten te komen wat we nog voor je kunnen doen.
Op voorwaarde dat het toestel aantoonbaar bij Lab9 werd aangekocht, is dat mogelijk. Er zijn wel enkele bijzonderheden waar je rekening mee moet houden:
- Als het toestel nog in garantie is, dien je de aankoopfactuur of het kassaticket mee te brengen. Op die manier kan je aantonen dat je het toestel bij Lab9 aangekocht hebt.
- Als de garantietermijn verstreken is, zal het toestel in de meeste gevallen niet meer hersteld worden. Dit omdat de kosten van een dergelijke herstelling bijna altijd hoger liggen dan de aankoopprijs van een nieuw toestel.
Hou er rekening mee dat dat de meeste van deze niet-Apple toestellen door de fabrikant worden hersteld, waardoor de hersteltermijn doorgaans langer is dan bij een Apple-toestel.
Neen. Lab9 mag als Apple Premium Partner en Authorized Service Provider geen losse Apple onderdelen verkopen.
Defecte onderdelen worden in regel teruggestuurd naar Apple. Het maakt hierbij niet uit of het om een vervanging binnen of buiten garantie gaat en of er al dan niet sprake is van schade.
Belangrijk om weten is dat Apple twee prijsmodellen hanteert voor wat te vervangen onderdelen betreft:
1. De ‘vervangprijs’
Dat is de standaardprijs, die gehanteerd wordt als het defecte onderdeel teruggestuurd wordt naar Apple.
2. De ‘stockprijs’
Hierbij wordt de vervangprijs vermeerderd met een toeslag van 20% à 50%, en wordt het defecte onderdeel niet teruggestuurd naar Apple.
In onze bestekken voor herstellingen buiten garantie baseren we ons steeds op de vervangprijzen. Als je verzekeraar echter vraagt om de defecte onderdelen bij te houden, kunnen we een bestek maken waarin de stockprijs gahanteerd wordt.
De harde schijf in mijn Mac werd vervangen. Krijg ik die mee?
Als de harde schijf in je Mac binnen de garantieperiode vervangen wordt, moet Lab9 deze opsturen naar Apple. Als de harde schijf in je Mac buiten de garantieperiode vervangen wordt, krijg je ze mee bij het afhalen van het toestel.
Glasbreuk kunnen we bijna altijd repareren. De kost hiervan hangt af van het iPhone-model en mogelijke extra schade. Schade die veroorzaakt is door een ongeval of verkeerd gebruik, valt nooit onder garantie. We voeren een diagnostische test uit om te kijken of er nog andere reparaties aan de iPhone nodig zijn. Als deze nodig zijn, brengen we je daarvan op de hoogte.
Cosmetische schade
Uiterlijke sporen van slijtage die ontstaan door normaal gebruik worden niet door de garantie gedekt. Dergelijke schade betekent echter niet dat je andere defecten niet onder garantie kan laten repareren, indien die niet rechtstreeks gelinkt zijn aan de cosmetische schade.
Vloeistofschade
Alle iPhones bevatten indicatoren die aantonen of ze in aanraking geweest zijn met een vloeistof. In dat geval zal de aanspraak op de garantie door Apple geweigerd worden.
Accidentele / uitwendige schade
In het geval dat er uitwendige schade vastgesteld wordt, vervalt de garantie op het toestel. Het is niet zo dat er een oorzakelijk verband hoeft te zijn tussen de uiterlijke schade en de problemen die met het toestel ervaren worden. Het feit dat er zichtbare schade is, is vaak de oorzaak van het vervallen van de garantie.
Als je iPhone beschadigd is en bijvoorbeeld een gebroken scherm heeft, en dat verhindert het vervangen van een intern onderdeel (bijvoorbeeld een batterij), moet dit probleem eerst opgelost worden vooraleer het onderdeel kan vervangen worden. Hierdoor kunnen kosten in rekening worden gebracht voor de reparatie.
De meeste van onze winkels beschikken over een beperkt aantal vervangtoestellen (iPhone & Mac) die ter beschikking gesteld kunnen worden voor de duur van de reparatie. Hiervoor wordt een waarborg gevraagd, tussen de € 100 en € 250, afhankelijk van het toestel dat wordt meegegeven. Deze waarborg wordt contant terugbetaald wanneer het vervangtoestel wordt teruggebracht.
We raden aan om telefonisch contact op te nemen met de winkel waar je de reparatie wilt laten uitvoeren om de beschikbaarheid van een vervangtoestel te vragen.
Zeker. Voor een offerte kan je terecht in één van onze winkels. Onze Apple Service Engineers maken dan een gedetailleerd verslag voor je op om over te maken aan de verzekering.
Opgelet, aan de diagnose is mogelijk een diagnosekost verbonden. Voor een iPhone, Apple Watch, iPad of accessoire betaal je € 30, voor een Mac € 50. Indien de herstelling effectief wordt uitgevoerd, wordt deze kost in mindering gebracht.
Als je beslist om de herstelling niet uit te voeren en je koopt een nieuw toestel in een Lab9-winkel, dan worden de bestekkosten in mindering gebracht bij de aankoop van je nieuw toestel.
Of je toestel in aanmerking komt voor een kwaliteitsprogramma kan je terugvinden op de support-site van Apple: https://support.apple.com/nl-be/service-programs
Komt je toestel niet in aanmerking? Neem dan gerust contact op met één van onze winkels of kom even langs, samen bekijken we graag de gepaste oplossing voor je toestel of accessoire.
Elke Lab9-winkel beschikt over een technische dienst met door Apple gecertifieerde Service Engineers. Je kan hier je toestel laten herstellen, ongeacht waar je het aangekocht hebt. Ook Apple-toestellen die via Lab9 Pro werden geleverd kan je in onze winkels binnenbrengen. Het is mogelijk dat het toestel vanuit de winkel opgestuurd moet worden naar het reparatiecentrum van Lab9 Pro. De reparatietermijn kan in dit geval langer duren dan gewoonlijk. Lab9 biedt vanuit de winkels ook geen interventies aan huis / kantoor aan.
Je kan ook gebruik maken van een Pick-up & Return indien je een Lab9 Pro Care actief hebt op je toestel. Meer info vind je hier: https://lab9pro.be/nl/bedrijven/service/hersteldienst.
- Ga naar "Instellingen" en tik bovenaan op je naam.
- Tik op "Zoek mijn" en op "Zoek mijn (iPhone of iPad)".
- Tik op de groene knop achter "Zoek mijn" waardoor die grijs wordt. Geef het wachtwoord van je Apple ID in en tik op "Schakel uit".
Lukt het niet om "Zoek mijn" uit te schakelen, dan neem je best telefonisch contact op met Apple via 0800 80 407.
Lab9 helpt u graag verder.
Een dossiernummer van Apple is een bewijs van contact en gaat op geen enkele manier de verantwoordelijkheid van Apple aan. Bovendien is dit dossier vertrouwelijk en niet zichtbaar voor onze teams.
Onze dienst neemt uw toestel zoals gewoonlijk in behandeling en voert de herstelling of offerte uit indien nodig.
Aarzel niet om ons zoveel mogelijk informatie te geven wanneer we uw apparaat in ontvangst nemen.
Bij twijfel zal onze technicus contact opnemen met Apple om je zaak te bevestigen.
Schade door contact met vloeistof is erg vervelend. Lab9 helpt je graag verder.
Wanneer je je toestel bij ons binnenbrengt nadat deze in contact is gekomen met vloeistof zullen we een uitgebreide diagnose moeten uitvoeren. Het toestel wordt hierbij volledig gedemonteerd en alle componenten worden zorgvuldig geïnspecteerd. Gezien de kans op corrosie groot is zullen alle onderdelen met sporen van vocht vervangen moeten worden om het toestel terug betrouwbaar te krijgen.
Lab9 is niet verantwoordelijk voor verdere defecten die optreden tijdens of na de reparatie door vocht.
Lab9 is een Apple Certified Service Provider. Dat betekent dat we samenwerken met Apple en de tools en regels hanteren die Apple voorziet.
Om de kwaliteit van uw toestel na reparatie te kunnen blijven garanderen worden vaak volledige componenten vervangen in plaats van hersteld door bijvoorbeeld solderen etc. Andere herstellers die onafhankelijk van Apple werken bieden soms wel reparaties op deze componenten aan en kunnen zo het toestel voor een lagere kostprijs in werkende staat krijgen. Omdat de kwaliteit en de betrouwbaarheid van uw Apple toestel hierna niet meer gegarandeerd kan worden raadt Apple en Lab9 dit niet aan. Wanneer een toestel wordt hersteld door een niet geauthorizeerde hersteller verloopt de garantie en kan verdere reparatie door Apple en Lab9 geweigerd worden.
Je ontvangt een prijsopgave per e-mail als de technicus heeft vastgesteld dat het defect te wijten is aan gebruikersschade of als de garantie is verlopen. U hebt verschillende opties:
1. U aanvaardt de prijsopgave, wij herstellen uw toestel en u krijgt bericht zodra het in de winkel beschikbaar is.
2. Je gaat niet akkoord met de offerte, maar je wilt toch je product terug. In dit geval betaal je de diagnosekosten (€30 voor iOS en €50 voor Mac).
3. Je gaat niet akkoord met het aanbod en wilt je product niet terug. Als u uw product naar Récupel stuurt, moet u een afstandsdocument invullen. Zodra dit is ingevuld, wordt het apparaat verzonden voor recycling.
4. Koopt u liever een nieuw toestel bij Lab9, dan brengen wij de reeds betaalde diagnosekosten in mindering op de nieuwe aankoop. U kunt het oude apparaat ophalen of opsturen voor recycling, wat u maar wilt.
De offerte is 30 dagen geldig.
Wat moet je doen bij schade door ongeval of een materiaal- of fabricagefout?
- Binnen de 14 dagen na de ontdekking van het ongeval of een materiaal- of fabricagefout of indien dit niet mogelijk is, zo spoedig als redelijkerwijs mogelijk de verzekeringsmaatschappij bellen op het nummer 078 15 63 73. Vermeld daarin zeker het polisnummer van je verzekering dat je op je polisblad vindt.
- Daarna ontvang je een mail van Aftersales Group waarin je claim goed- of afgekeurd wordt. Neem die mail en het toestel mee naar de Lab9-winkel om zo snel mogelijk geholpen te worden.
Wat moet je doen bij diefstal met braak en/of geweld of opzettelijke schade?
- Binnen 72 uur na ontdekking een proces-verbaal laten opmaken door de politie of indien die termijn onhaalbaar is, zo spoedig als redelijkerwijs mogelijk een proces-verbaal laten opmaken bij de politie.
- Binnen 72 uur na ontdekking melden bij Aftersales Group of indien die termijn onhaalbaar is, zo spoedig als redelijkerwijs mogelijk na ontdekking melden bij Aftersales Group door te bellen naar 078 15 63 73, of als u in het buitenland bent op het nummer +32 78 15 63 73. Het proces-verbaal meld je aan Aftersales Group via mail: lab9@aftersalesnl.nl Vermeld daarin zeker het polisnummer van je verzekering dat je op je polisblad vindt.
- Daarna ontvang je een mail van Aftersales Group waarin je claim goed- of afgekeurd wordt. Neem die mail en (indien mogelijk) ook het toestel mee naar de Lab9-winkel om snel geholpen te worden.
Hier vind je meer info. (Link https://www.lab9.be/nl/verzeker-je-iphone-ipad-watch)
Indien je toestel ouder is dan 7 jaar kan deze de klassering vintage of obsolete krijgen. Dit wilt zeggen dat mogelijks niet alle onderdelen nog beschikbaar zijn bij Apple mocht er een hardwarematige herstelling moeten plaatsvinden.
Sommige onderdelen, zoals batterijen, harde schijven, SSD’s of andere kleine accessoires kunnen mogelijks wel nog hersteld worden. Hiervoor neem je best rechtstreeks contact op met een Lab9 winkel om alle service mogelijkheden te bekijken. Dit kan hier: https://www.lab9.be/nl/apple-service-en-herstellingen#register .
In dit geval kan Lab9 gebruik maken van kwalitatief evenwaardige onderdelen ter vervanging van de originele.
Softwarematige herstellingen of support bij het gebruik van je toestel blijft natuurlijk mogelijk, ongeacht de leeftijd van je toestel.
Een reservekopie maken zorgt ervoor dat je gegevens veilig zijn, ook wanneer je toestel verloren, gestolen of defect raakt. Een iPhone neemt standaard automatische reservekopieën in iCloud, op voorwaarde dat hier genoeg ruimte voor vrij is. Een Mac kan geconfigureerd worden om automatische reservekopieën te maken met de ingebouwde functie Time Machine. Indien u niet beschikt over een reservekopie en u niet meer in het toestel raakt, kan Lab9 u mogelijks helpen.
Bij een Mac kunnen we proberen om de harde schijf/SSD uit het toestel te halen om zo gegevens te kopiëren. Bij nieuwere modellen is dit vaak niet meer mogelijk.
Bij een iPhone kunnen we enkel nog een reservekopie maken wanneer het toestel opstart. Indien er dus geen tekenen van stroom meer zijn, zullen de gegevens hoogstwaarschijnlijk niet meer kunnen opgehaald worden.
Breng je toestel binnen in één van onze winkels voor meer informatie.
Deze boodschap krijg je te lezen als je batterij minder landing kan vasthouden dan wanneer ze nieuw was. Je kunt je Mac veilig blijven gebruiken, echter zal de batterij sneller leeglopen dan voorheen. Lab9 kan je helpen en je batterij vervangen.
Belangrijk: bij bepaalde versies van macOS krijg je de boodschap “Vervang spoedig”, “Vervang nu” of “Onderhoud vereist”. De info hierboven is ook hier geldig.
De service-tools en diagnose software die gebruikt worden tijdens de reparatie is vaak niet compatibel met beta-versies van iOS, iPadOS, macOS, watchOS, HomePodOS of tvOS. Wanneer uw toestel reparatie vereist, zullen we de laatste versie van de software op het toestel moeten plaatsen, waarbij uw toestel wordt gewist. Zorg dus zeker voor een backup van belangrijke gegevens.
Apple biedt wereldwijde service aan op alle toestellen. Echter zijn hier enkele beperkingen aan verbonden.
Indien het model of type toestel niet in België werd/wordt verkocht, kan mogelijks geen service worden aangeboden.
Bij het repareren kan Apple mogelijks een vervangtoestel voorzien die afwijkt van het model die aangekocht is.
Apple biedt 1 jaar wereldwijde garantie aan. Andere garantiebepalingen kunnen enkel worden aangevraagd in het land waar u het toestel aankocht. In België wordt hiervoor rekening gehouden met BeNeLux.
Vuil in je AirPods zorgt voor mindere audio prestaties, zoals zachter volume of minder bass. Je kunt je AirPods best regelmatig reinigen voor de beste prestaties te krijgen.
- Houd de AirPods of AirPods Pro nooit onder water.
- Gebruik een zachte, droge, pluisvrije doek.
- Zorg ervoor dat er geen vloeistof in de openingen terechtkomt.
- Maak de microfoon en het luidsprekergaas schoon met een droog wattenstaafje.
- Gebruik geen scherpe voorwerpen of schurende materialen om je AirPods of AirPods Pro schoon te maken.
Garantie
Voor alle artikelen die je bij Lab9 koopt, geldt de wettelijke garantie. Wettelijke garantie wil zeggen dat een product datgene is of moet doen wat de consument er in alle redelijkheid van mag verwachten.
Behoudens uitdrukkelijke en schriftelijke afwijking bedraagt de waarborgtermijn voor de consument 24 maanden. De waarborg voor de professionele koper bedraagt altijd 12 maanden. In ieder geval verliest de koper zijn recht op waarborg, indien er wijzigingen worden aangebracht aan het geleverde goed of indien hij niet dadelijk melding maakt van het gebrek.
Mac vormt hier echter een uitzondering op: particulieren genieten bij Lab9 van 3 jaar garantie bij aankoop van een Mac.
Internationaal geldt op Apple producten een beperkte garantie van 1 jaar. Dankzij de ‘Europese Wet ter Bescherming van de Consument’ is de garantietermijn binnen de Europese Unie uitgebreid tot twee jaar. Let wel: deze wet is enkel van toepassing op particulieren die aankopen doen zonder BTW-nummer.
Particuliere gebruikers
Internationaal is op Apple producten een beperkte garantie van één jaar van toepassing. Dankzij de ‘Europese Wet ter Bescherming van de Consument’ is de garantietermijn binnen de Europese Unie uitgebreid tot twee jaar. Let wel: deze wet is enkel van toepassing op particulieren die aankopen doen zonder BTW-nummer. Door de aankoop van AppleCare kan de garantietermijn (en bijhorende ondersteuning) van een Mac verlengd worden tot drie jaar.
Professionele gebruikers
Professionele gebruikers zijn gebruikers zoals bedrijven, verenigingen, overheidsinstellingen en educatieve instellingen. Voor professionele aankopen geldt een garantietermijn van 1 jaar. Door de aankoop van AppleCare kan de garantietermijn van een Mac (en bijhorende ondersteuning) ook voor professionele gebruikers verlengd worden tot drie jaar (bij iPad tot twee jaar).
Wanneer vervalt de garantie?
De garantie voor particuliere en professionele gebruikers, vervalt wanneer:
- Je Apple product meer dan twee jaar oud is — voor particuliere gebruikers.
- Je Apple product meer dan een jaar oud is — voor professionele gebruikers.
- Je Apple product een probleem heeft dat niet onder de garantie of de consumentenwetgeving valt, zoals onopzettelijke schade of schade die is veroorzaakt door ongeoorloofde wijzigingen.
Garantie op batterijen
Voor batterijen en andere verbruiksgoederen zal eerst een diagnostische test worden uitgevoerd om te controleren of het probleem het gevolg is van normale slijtage, of van een defect. Normale slijtage wordt niet gedekt door de garantie. Met AppleCare geniet je van 3 jaar garantie op defecten van de batterij en tot 80% van de capaciteit bij slijtage.
Garantie op herstellingen
Alle herstellingen die door Lab9 uitgevoerd worden, zijn gedekt door een onderdelengarantie van 90 dagen of door de rest van de lopende garantie van het toestel, afhankelijk van welke langer is. Bij een omruiling valt het omgeruilde toestel onder de garantietermijn van het oorspronkelijk aangekochte toestel, plus maximum 90 dagen. Dit is een aanvulling op de rechten die u volgens de consumentenwetgeving geniet.
Voor niet-consumenten, zoals zakelijke klanten en bedrijven, gelden andere garantievoorwaarden. Door Europese wetgeving komen niet-consumenten niet in aanmerking voor de extra garantie van Lab9 op Apple-producten. Doe je als niet-consument aankopen bij Lab9, dan geldt de wettelijke garantietermijn van 1 jaar op diverse (Apple-)producten.
Op producten van andere merken heb je 2 jaar garantie.
Je kunt de garantiestatus of dekkingsdetails van je iPhone of iPad nakijken via je instellingen:
- Open de instellingen
- Ga naar “Algemeen” en “Info”
- Tik op “Dekking” en vervolgens op je apparaat voor meer informatie.
Voor alle artikelen die je bij Lab9 koopt, geldt de wettelijke garantie. Wettelijke garantie wil zeggen dat een product datgene is of moet doen wat de consument er in alle redelijkheid van mag verwachten.
Behoudens uitdrukkelijke en schriftelijke afwijking bedraagt de waarborgtermijn voor de consument 24 maanden. De waarborg voor de professionele koper bedraagt altijd 12 maanden. In ieder geval verliest de koper zijn recht op waarborg, indien er wijzigingen worden aangebracht aan het geleverde goed of indien hij niet dadelijk melding maakt van het gebrek.
Producten en diensten
Jazeker. Studenten en leerkrachten besparen 6% op Mac en 3% op iPad. De korting is geldig voor studenten boven de 18 jaar die aan een universiteit of hogeschool studeren. Ook leerkrachten, docenten of onderwijspersoneel van een Belgische onderwijsinstelling kunnen profiteren van deze onderwijskorting.
Hier vind je alle info.
Dat kan zeker. Een Mac met andere specificaties dan de standaard modellen wordt op maat besteld voor je. De meest gevraagde modellen op maat hebben we vaak op voorraad en die kan je ook via onze webshop configureren en bestellen. Is dat het niet geval, dan zal je even moeten langskomen in de winkel om je Mac te bestellen.
Bij een dergelijke bestelling vragen we steeds een voorschot. Een bestelling van een op maat gemaakte Mac kan niet geannuleerd worden zonder verlies van voorschot.
Neen. Lab9 verkoopt enkel nieuwe toestellen.
Sinds iOS 11.3 kun je meer te weten komen over je batterij. Je kunt de conditie van je batterij, de maximumcapaciteit en piekprestaties nakijken.
De conditie van je batterij
Vanaf iPhone 6 met iOS 11.3 krijg je meer inzicht in je energieverbruik alsook de kwaliteit van je batterij. Hierdoor kun je zelf nakijken waarom je iPhone misschien sneller moet opgeladen worden of waarom deze net iets trager werkt. Ga naar "Instellingen > Batterij > Batterijconditie" om dit te ontdekken.
Wanneer de conditie van je batterij aanzienlijk is verslechterd, geeft je iPhone dit aan. Lab9 kan de batterij van je iPhone vervangen. Meer info vind je hier.
De maximumcapaciteit van je iPhone batterij
De batterij in je iPhone is ontworpen om 80% van de oorspronkelijke capaciteit te behouden bij 500 volledige oplaadcycli. Eén laadcyclus doorloop je als je batterij 100% van zijn capaciteit heeft verbruikt, ongeacht het aantal keer dat je je iPhone tussendoor weer hebt opgeladen. Het kan dus best een paar dagen duren voordat je batterij een volledige laadcyclus heeft doorlopen.
Piekprestaties
Bij een batterij die in goede conditie is, zijn deze prestaties "normaal" en worden er geen energiebeheerfuncties toegepast. Wanneer deze energiebeheerfuncties wel worden toegepast, meldt je iPhone dit. Deze energiebeheerfuncties kunnen invloed hebben op de prestaties van je iPhone. Je krijgt daarom ook een optie om die uit te schakelen. Schakel je deze uit, dan kan je iPhone echter onverwacht uitvallen.
Belangrijke batterij-informatie
Wanneer de batterij in je iPhone een niet-origineel Apple onderdeel is, kan je iPhone bovenstaande gegevens niet uitlezen. Wil je de batterij alsnog vervangen naar een origineel onderdeel, aarzel niet om een afspraak te maken bij Lab9.
Om het verzekeringscontract te wijzigen of op te zeggen dien je contact op te nemen met onze verzekeraar. Je kan hen telefonisch contacteren via het telefoonnummer 078 15 63 73 of mailen naar lab9@aftersalesnl.nl.
Wanneer je belt hou je best je polisnummer en/of IMEI nummer bij de hand. Het polisnummer begint met POS gevolgd door 7 cijfers. Je vindt dit terug op je factuur / afschrift. Het IMEI-nummer vind je terug in de instellingen van je iPhone, onder algemeen en daar onderaan vind je IMEI. Je kan ook in je telefoon app *#06# intoetsen, waarna het IMEI nummer verschijnt.
Onze medewerkers helpen je graag met het installeren en personaliseren van je nieuwe toestel. Gegevens van je oude toestel overzetten, instellen van je mail-accounts, een leuke achtergrondfoto instellen, enzovoort.
Deze diensten worden aangeboden in installatie-pakketten en in onze one-to-one sessies en. Deze persoonlijke sessies laten je toe om al je vragen te stellen aan onze Apple specialisten.
De kostprijs is afhankelijk van je wensen en start vanaf € 27.
Het activatieslot van een toestel wordt beheerd door Apple. Lab9 kan dit niet uitschakelen. Indien je dit toch wenst, kan je contact opnemen met Apple Support op 0800 80 407. Hiervoor heb je doorgaans het originele aankoopbewijs nodig.
Meer informatie over het activeringsslot vind je op: https://support.apple.com/nl-be/HT201365
Om het verzekeringscontract te wijzigen of op te zeggen dien je contact op te nemen met onze verzekeraar. Je kan deze telefonisch contacteren via het telefoonnummer 078 15 63 73 of mailen naar lab9@aftersalesnl.nl.
Wanneer je belt hou je best je polisnummer en/of IMEI nummer bij de hand. Het polisnummer begint met POS gevolgd door 7 cijfers. Je vindt dit terug op je factuur/afschrift. Het IMEI-nummer vind je terug in de instellingen van je iPhone, onder algemeen en daar onderaan vind je IMEI. Je kan ook in je telefoon app *#06# intoetsen, het IMEI nummer verschijnt dan automatisch.
- Open de Zoek mijn-app.
- Kies je Airpods bij Apparaten.
- Tik op “Speel geluid af” om een geluid af te spelen (vanaf AirPods Pro 2e Gen)
Geoptimaliseerd opladen
De iPhone heeft een instelling die slijtage van de batterij tegengaat. Op basis van je dagelijkse oplaadroutine wordt het apparaat alleen verder dan 80% opgeladen als je het apparaat nodig hebt. Een volledig opgeladen batterij verder opladen kan namelijk zorgen voor een snellere slijtage. U kan deze instelling uitschakelen, maar weet dan wel dat de batterij mogelijk sneller zal moeten worden vervangen.
Open de instellingen op uw iPhone en navigeer naar ‘Batterij’ > ‘Batterijconditie en opladen’.
Bij iPhone 15-modellen: selecteer ‘Oplaadoptimalisering’ en druk op ‘Geen’.
Bij iPhone 14-modellen en ouder: schakel ‘Geoptimaliseerd opladen’ uit.
Uw toestel zal nu niet stoppen met laden en altijd tot 100% opgeladen worden. Indien dit niet het geval is vereist uw toestel of oplader mogelijks service. Kom hiervoor gerust langs in één van onze winkels.
Als u uw AirPods of oplaadcase niet kunt vinden of als ze beschadigd zijn, kunt u via uw Lab9 winkel een nieuwe bestellen.
Alle prijzen kunt u op onze site (https://www.lab9.be/pages/muziek) vinden.
Update uw nieuwe toestel éérst naar 17.0.2 of later en probeer dan opnieuw. U kan ook een iCloud- of iTunes-backup terugplaatsen.
Wanneer je geoptimaliseerd opladen (https://support.apple.com/nl-nl/HT212049) activeert, kan het zijn dat je onder het batterij status icoon in de menubalk de boodschap leest “Opladen gepauzeerd”. Hiermee wordt de totale levensduur van je batterij verlengd.
Je kunt de batterij snel verder opladen door op “Laad nu volledig op” te klikken.
Overname (Trade-in)
Dat doen we inderdaad. Hier lees je er alles over.
Lab9 respecteert je privacy en behaldelt je data met de grootste zorg. Daarom wordt alle data van het overgenomen toestel meteen gewist. Indien gewenst kan Lab9 data overzetten van je oude naar je nieuwe toestel. Hier kunnen kosten aan verbonden zijn. Dit op voorwaarde dat je oude toestel werkt en het nieuwe toestel in voorraad is. Onze medewerkers in de winkels kunnen je hierover meer informatie geven.
Je kan uiteraard ook zelf je oude iPhone, iPad, Apple Watch of Mac wissen, of een back-up (reservekopie) maken die je kan terugzetten op het nieuwe toestel.
- Een origineel aankoopbewijs is niet vereist. Er wordt een controle uitgevoerd op basis van ‘Find My’.
- Het activeringsslot moet ontgrendeld worden door de klant (Find My).
- Defecte toestellen die niet opstarten worden niet overgenomen.
- Gepersonaliseerde, gegraveerde toestellen kunnen niet overgenomen worden.
- De berekende waarde is niet onderhandelbaar.
- De tarieven kunnen ten allen tijde aangepast worden. De waarde van een toestel is enkel geldig op het moment van berekening.
- Elke aanvraag wordt individueel beoordeeld en Lab9 behoudt zich het recht toestellen te weigeren.
- Verpakkingen en hoesjes worden niet mee overgenomen.
- De overnamewaarde wordt enkel betaald in de vorm van een waardebon of wordt direct in mindering gebracht bij een nieuwe aankoop. De overnamewaarde wordt niet cash of via overschrijving terugbetaald.
- Bij een eventueel resterend saldo ontvang je een waardebon. Er wordt geen geld teruggegeven.
- Lab9 behoudt zich het recht om de overname-voorwaarden en de in aanmerking komende productenten allen tijde te wijzigen zonder voorafgaande kennisgeving.
Betalen
In onze winkels kan je betalen met Bancontact, Visa, Mastercard, Apple Pay, Payconiq en cash. In onze webshop kan je betalen met Bancontact, Visa, Mastercard, Apple Pay, de KBC-betaalknop en de Belfius-betaalknop. In sommige winkels – contacteer de winkel om dit te verifiëren – aanvaarden we ecocheques (uitsluitend de Monizze betaalkaart) om herstellingen te betalen.
Betalen per overschrijving of met een cadeaubon van Apple is niet mogelijk.
Dat kan. Meer info over het kopen op afbetaling vind je hier.
Je kredietaanvraag is onder voorbehoud van aanvaarding door BUY WAY PERSONAL FINANCE nv, kredietgever, (KBO 0400 282 277 - RPR Brussel - Boudewijnlaan 29 bus 2, 1000 Brussel) en LAB9 STORES BV, kredietbemiddelaar in consumentkrediet. Adverteerder /Verantwoordelijke uitgever: BUY WAY PERSONAL FINANCE nv - IBAN BE03 3101 2966 9484.
Je kan als onderneming met een geldig BTW-nummer je aankoop bij Lab9 met een leasing financieren (Apple Financial Services).
Meer info vind je bij onze collega's van Lab9 Pro.
Levering
De levertermijn van een product hangt af van de beschikbaarheid en je keuze van ophaling/levering. De beschikbaarheid vind je terug op de productpagina.
Thuislevering:
Levertermijn: 1 - 3 werkdagen
Dit betekent dat je product in voorraad is in de webshop en dat we ernaar streven je bestelling binnen de 72 uur te leveren.
Levertermijn: 3 - 5 werkdagen
Dit betekent dat je product niet in voorraad is in de webshop, maar wel in een van onze winkels. Je product zal normaal gezien verstuurd worden door een winkel met beschikbare voorraad, maar het kan wel iets langer duren eer je bestelling geleverd wordt. Je kan er ook voor kiezen om via Click & collect je product in een winkel met beschikbare voorraad te bestellen en het daar zelf op te pikken. Je krijgt een seintje van de winkel in kwestie wanneer je bestelling klaar ligt voor ophaling.
Tijdelijk niet in voorraad
Het product is helaas nergens in voorraad. Dit gebeurt wanneer de leverancier zelf geen voorraad heeft, of wanneer de winkel / webshop het product tijdelijk niet in voorraad neemt. Meestal zie je dit bij producten die beperkt leverbaar zijn, bijvoorbeeld bij nieuwe Apple devices die recent gelanceerd werden.
Enkel op bestelling
Dit product wordt standaard niet in voorraad genomen. Meestal is dit het geval bij duurdere producten / producten die op maat besteld worden.
Levering aan huis is enkel mogelijk op Belgische adressen. Je ontvangt een traceercode van zodra je pakje vertrekt.
Click & collect:
Click & collect is enkel beschikbaar voor winkels waar je gewenste product in voorraad is. Je krijgt een seintje van onze medewerkers in de de winkel in kwestie wanneer je bestelling klaar ligt voor ophaling.
Praktisch
Als je de factuur van je aankoop niet meer vindt, kan je makkelijk een duplicaat vragen in de winkel van aankoop. De contactgegevens vind je hier.
Om een vlotte communicatie en opvolging te garanderen, bezorg je ons best zo veel mogelijk gegevens: datum, klantnummer, naam, product, serienummer, BTW-nummer, …
Je ontvangt het duplicaat in de vorm van een PDF-document via mail.
Meteen na een aankoop bij Lab9 worden onze facturen geboekt. Een opgestelde factuur kan daarna niet meer aangepast worden.
Indien nodig is het wel mogelijk om binnen acht dagen na je aankoop, wijzigingen in je klantgegevens door te geven. Als je aanvraag op tijd werd ingediend, zullen onze medewerkers in de winkel van je aankoop deze aanpassing voor je doen. De contactgegevens vind je hier.
De oorspronkelijke factuur wordt dan gecrediteerd en er wordt een nieuwe factuur aangemaakt met daarop de aangepaste gegevens. Bijgevolg zal je aankoop een nieuwe factuurdatum krijgen.
1. Controleer compatibiliteit: Zorg ervoor dat je Apple Watch-model compatibel is met eSIM-functionaliteit. Niet alle Apple Watch-modellen ondersteunen eSIM.
2. Abonnement: Neem contact op met je mobiele provider om een eSIM-abonnement aan te schaffen of om te controleren of jouw huidige abonnement eSIM-ondersteuning biedt.*
3. Scan de QR-code: Nadat je een eSIM hebt aangeschaft of geactiveerd bij je provider, zal deze je een QR-code verstrekken. Ga naar de Watch-app op je gekoppelde iPhone.
4.Tik op 'Mobiel': In de Watch-app op je iPhone, tik je op 'Mobiel' en selecteer je 'Mobiel abonnement toevoegen’.
5. Scan de QR-code: Houd de iPhone met de Watch-app geopend boven de QR-code die je van je provider hebt ontvangen. De Watch-app zal de QR-code scannen en je vragen om eventuele verdere instructies van je provider te volgen.
6. Volg de instructies: Volg eventuele verdere instructies die door je provider worden verstrekt. Dit kan onder andere het voltooien van de activering van de eSIM op je Apple Watch omvatten.
7. Bevestiging: Nadat de configuratie is voltooid, zou je Apple Watch nu verbinding moeten kunnen maken met mobiele netwerken via de eSIM.
Het proces kan enigszins variëren, afhankelijk van je mobiele provider en de regio waar je je bevindt. Zorg ervoor dat je de instructies van je provider opvolgt en eventuele extra stappen uitvoert die zij vereisen om de eSIM op je Apple Watch correct te activeren.
*In België wordt eSIM functionaliteit op een Apple Watch enkel ondersteunt door TELENET.
Varia
Indien je een Apple-toestel gevonden hebt, breng je dit beter binnen bij je lokaal politiekantoor. Lab9 kan en mag volgens de GDPR-regelgeving geen klantgegevens delen.